In deze nieuwsbrief:
● Huidige situatie van het VAP Project
● Aankondiging; “In gesprek met stakeholders” online bijeenkomst
● Patiënt ervaringen
Voor velen zal de vakantie achter de rug zijn, een enkeling heeft hem nog in het verschiet.
Zoals u wellicht heeft opgemerkt, is de nieuwsbrief van augustus niet verschenen. U ontvangt daarom nu direct de septemberuitgave.
Het project Vast AanspreekPunt (VAP)
We kunnen met tevredenheid melden dat in augustus al 72 mensen met de diagnose kanker hulp hebben gekregen van een VAP. Het is hartverwarmend te zien hoe zowel patiënten als verwijzers deze waardevolle uitbreiding van de oncologische zorg in de thuisomgeving waarderen.
De evaluatieformulieren die verwijzers naar ons terugsturen, zijn van onschatbare waarde voor het objectief monitoren van hun ervaringen met het projectproces. We zijn dankbaar dat zij, ondanks hun volle agenda’s, de tijd nemen om ons van deze belangrijke feedback te voorzien.
Dinsdagavond 7 oktober – Teams bijeenkomst 19:00-20:30 uur
Graag nodigen wij u uit voor onze online bijeenkomst waarin we samen terugkijken en vooruitblikken.
Wat staat er op het programma? We delen graag wat er goed gaat en welke verbeterpunten er zijn in het project. Tegelijkertijd zijn we erg benieuwd naar uw ervaringen als stakeholder. Door middel van verschillende interactieve werkvormen – waaronder casuïstiekbesprekingen en mentimeter – hopen we een inspirerende avond te creëren waarin uw waardevolle input centraal staat.
Afgevaardigden van IKNL zullen u bovendien op de hoogte brengen van de voortgang van andere projecten in Nederland en de plannen voor de periode na december 2025.
Aanmelding: U ontvangt binnenkort een uitnodiging per mail met de aanmeldprocedure.
Patiëntervaringen
Een van de doelstellingen van het ONCO-project is het verkrijgen van inzicht in hoe patiënten de zorg via het Vast AanspreekPunt Oncologie (VAP) ervaren. Hun feedback is van onschatbare waarde voor het verbeteren en optimaliseren van deze zorgverlening.
Elke deelnemende patiënt wordt uitgenodigd om een evaluatievragenlijst in te vullen. Daarnaast organiseren we regelmatig klankbordbijeenkomsten waarin patiënten hun ervaringen direct met ons kunnen delen.
Alle verzamelde gegevens worden zorgvuldig geanalyseerd en de resultaten presenteren we in het voorjaar van 2026, bij de afronding van het project.
Inzicht uit de praktijk
Voor deze nieuwsbrief hebben we een patiënt bereid gevonden om in een kort
interview zijn verwachtingen en ervaringen met de VAP-zorg te delen. Dit geeft u als stakeholder een waardevolle kijk op hoe het project in de praktijk wordt beleefd.
Patiënt: “Een duizenddingendoekje in de zorgverlening”
De heer J. (76 jaar), een vitale en sportieve man, deelt zijn ervaringen met het Vast AanspreekPunt (VAP) oncologie na zijn operatieve ingreep.
Eerste indrukken en verwachtingen
Na informatie van zijn fysiotherapeut over het VAP-project koesterde de heer J. hoge verwachtingen. “Eindelijk iemand die het totale plaatje kan overzien van mijn diverse klachten,” dacht hij. Zijn grootste zorg was opnieuw ‘in de kou gelaten te worden’ door inefficiënte adviezen of gebrek aan aandacht voor zijn klachten.
Communicatie en informatievoorziening
Voorafgaand aan het eerste consult ontving hij uitgebreide projectinformatie. Achteraf beoordeelt hij dat uitsluitend de werkwijze van het VAP en vergoedingsinfo voldoende waren geweest. “Diepgaande details had ik zelf wel opgezocht wanneer nodig.” Voor het project een waardevol inzicht voor de communicatiestrategie richting nieuwe patiënten.
Toegankelijkheid en eerste contact
De snelle toegang tot zorg (eerste consult binnen een week) ervaarde hij als uitstekend. Wat hem vooral aantrok was de houding van de VAP-professional: “Iemand die (bijna) overal een antwoord op heeft én openstaat voor míjn verhaal.” Dit contrasteerde sterk met eerdere ervaringen in het ziekenhuis en de eerste lijn, waar hij veel tijd en energie kwijt was aan het verkrijgen van juiste zorg op de juiste plek.
Kwaliteit van begeleiding
De heer J. prijst het VAP vooral voor combinatie van vakkundigheid en empathie: “Door het luisterend oor viel alles op zijn plek.” De VAP-professional beschikte volgens hem over effectieve adviezen, een sterk netwerk en voorkwam dat hij ‘verzandde in de wereld van zorgverleners en hulpmiddelen’. Bijzonder waardevol vond hij de proactieve aanpak bij problemen.
Het VAP heeft hem verwezen naar een huidtherapeute en diëtiste die hem gedegen en kundig behandelen.
Patiëntgerichte zorgplanning
Een opvallend positief punt was de medezeggenschap over de planning van vervolgcontacten. Na het eerste gesprek, waarbij zijn grootste struikelblokken waren aangepakt, kon hij zelf de timing van de tweede afspraak (na 3 weken) en derde afspraak (na 2 maanden) bepalen. Dit versterkte zijn gevoel van regie over het zorgproces.
Aanbevelingen vanuit patiëntperspectief
De heer J. zal het VAP actief aanbevelen in zijn omgeving. Zijn belangrijkste verbeterpunt: eerder informeren over het bestaan van deze zorg. “Het liefst had ik het twee weken na de operatie geweten – had me veel onrust bespaard.”