Nieuwsbrief nov’25: ervaringen van een casemanager

In deze nieuwsbrief:
● Huidige situatie van het VAP Project
● Save the date 18-05-2026 Symposium Vast AanspreekPunt
● Vast AanspreekPunt Oncologie: Ervaringen van een casemanager

Het project Vast AanspreekPunt (VAP)

Het implementatieproject nadert zijn afronding, maar dat betekent niet dat na 1 januari 2026 de begeleiding stopt. Eén van de doelstellingen van het implementatieproject was het inrichten van een organisatiestructuur waarin een vast aanspreekpunt bijdraagt aan het komen tot lijnloze zorg. Een stevige fundering is gelegd waar verder op gebouwd kan worden. De professionals die de rol van Vast AanspreekPunt vervullen, blijven zich ook in de toekomst inzetten voor patiënten en naasten die behoefte hebben aan oncologische nazorg dicht bij huis. Inmiddels hebben al meer dan 113 mensen in de regio’s van de vier deelnemende oncologiezorgnetwerken ondersteuning gekregen van een VAP.

Save the date 18-05-2026 Symposium Vast AanspreekPunt

Op maandag 18 mei 2026 vindt in Utrecht het symposium plaats over het Vast AanspreekPunt Oncologie buiten de muren van het ziekenhuis. Tijdens deze dag delen we de resultaten uit de vijf landelijke implementatieprojecten en kijken we vooruit naar de toekomst van deze vorm van nazorg.
U bent van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Meer informatie volgt binnenkort via de nieuwsbrief en de website van IKNL, zet de datum alvast in uw agenda!

Vast AanspreekPunt Oncologie: Ervaringen van een casemanager

Hoe werkt het Vast AanspreekPunt (VAP) Oncologie in de praktijk?
We spraken met Karin Verstappen, casemanager longoncologie bij het Elkerliek Ziekenhuis, over haar ervaringen met het VAP tot nu toe. In de regio Helmond zet Mieke Heerkens zich namens het oncologiezorgnetwerk ISOZzon als VAP in om patiënten en naasten dichtbij huis te ondersteunen.
Lees mee en ontdek hoe deze persoonlijke vorm van nazorg dagelijks het verschil maakt.

Wat maakt dat je zo enthousiast bent over het VAP?
Het VAP Oncologie biedt verschillende vormen van ondersteuning. Dat kan heel praktisch zijn: “We hebben patiënten die vaak en veel naar het ziekenhuis moeten voor afspraken en behandeling,” legt Karin uit. “Het is zo fijn als iemand dan met een kopje koffie erbij helpt met het invullen van een taxiaanvraag of kijkt of er huishoudelijke hulp nodig is.”
“Patiënten weten dat ze altijd naar ons kunnen bellen of naar de SEH,” zegt Karin. Mieke hoort ook van patiënten terug dat zij zich gehoord voelen door de casemanagers van het Elkerliek. “Maar het is ook fijn dat er iemand bij hen aan de keukentafel komt zitten en thuis meekijkt.” Deze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat patiënten zich gehoord en gesteund voelen, wat cruciaal is in hun behandeltraject. Juist doordat het VAP thuis langskomt, is het erg laagdrempelig en ziet het VAP ook veel beter of het thuis allemaal lukt.
Een ander belangrijk aspect van het VAP Oncologie is de nauwe samenwerking met de
eerstelijnszorg. “Als iemand wil opknappen met een fysiotherapeut, weet Mieke precies welke
oncologisch gespecialiseerde fysiotherapeut er om de hoek zit,” vertelt Karin. Deze korte lijntjes zorgen ervoor dat patiënten snel en efficiënt de juiste ondersteuning krijgen. Karin ziet het als een mooi voordeel dat Mieke ook verbonden is aan IPSO centrum De Cirkel. “Dat verlaagt wellicht de drempel voor patiënten om ook de stap te zetten naar De Cirkel. We weten immers dat het bezoeken van een IPSO centrum als De Cirkel een positief effect kan hebben op de kwaliteit van leven van onze patiënten.”

Welke invloed heeft het VAP op jouw eigen werk als casemanager?
Naast de voordelen voor de patiënten, merkt Karin zelf ook de voordelen van de samenwerking met een VAP. “Ik merk gewoon dat patiënten met minder onzekerheden naar ons komen. De ondersteuning van een VAP zorgt ervoor dat patiënten minder zaken hebben om zich druk over te maken, waardoor ze minder stress ervaren, minder angst, en daardoor misschien zelfs ook wel minder benauwd zijn.” “Het geeft mijzelf ook rust om te weten dat Mieke naar hen toe gaat en hen helpt met allerlei zaken,” voegt Karin toe.
Ook de samenwerking met het VAP ervaart Karin als positief: “Je doet het echt samen. Als het
bijvoorbeeld wat minder goed gaat met een patiënt, schakelt het VAP mij weer in, of de huisarts. Dus het VAP slaat daarmee echt een bruggetje tussen de eerste en tweede lijn”.

Hoe kijk je naar de toekomst van het VAP?
Karin benadrukt dat het VAP een waardevolle toevoeging is aan de zorg en dat het project een blijvende impact kan hebben op de kwaliteit van leven van oncologiepatiënten. Karin sluit ons gesprek af met een mooie boodschap: “Voor de oncologische patiënt hoop ik dat het VAP blijft, en dat iedere patiënt die daar behoefte aan heeft de mogelijkheid krijgt om ondersteund te worden door een VAP”.